Skip to main content

Web Content Display Web Content Display

News

Breadcrumb Breadcrumb

Web Content Display Web Content Display

Studentka UJ CM z Nagrodą Pielęgniarską Królowej Sylwii

Studentka UJ CM z Nagrodą Pielęgniarską Królowej Sylwii

Dominika Rachwał, studentka Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum, zwyciężyła w polskiej edycji konkursu Queen Silvia Nursing Award. Doceniono jej pomysł mający na celu zaktywizowanie pacjentów z demencją.

Queen Silvia Nursing Award to stypendium skierowane do studentek i studentów pielęgniarstwa oraz osób będących w trakcie specjalizacji pielęgniarskiej. Celem jest zachęcanie ich do poszukiwania innowacyjnych pomysłów, które mogą pomóc w rozwiązaniu najpilniejszych problemów zdrowotnych polskiego społeczeństwa. W dotychczasowych sześciu edycjach wzięło udział ponad 800 uczestników, którzy zgłosili około 1200 pomysłów. W tegorocznej odsłonie konkursu triumfowała Dominika Rachwał z Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum. Na co dzień pracuje jako pielęgniarka w Szpitalu Uniwersyteckim w Krakowie i jednocześnie kształci się na studiach pielęgniarskich II stopnia. Jej projekt pt. „Odkryj świat na nowo” ma na celu zaktywizowanie pacjentów z demencją.

Pomysł zakłada stworzenie polisensorycznych paneli z możliwością montowania na łóżkach pacjentów w szpitalu. Panele z tworzywa pozwalającego na dezynfekcję można dostosować do szerokości łóżka i regulować pochyleniem tablicy. Dodatkowo posiadają wymienne moduły z różnymi fakturami, kolorami oraz elementami sensorycznymi, np. klawisze telefonu, sztućce, warzywa, owoce, kalendarz, liczby, litery. Pacjent dzięki temu rozwiązaniu mógłby stymulować umiejętności w zakresie czynności dnia codziennego.

Ten pomysł umożliwi seniorom poznawanie świata na nowo i zredukowanie negatywnych emocji. Podczas studiów, jak i w trakcie codziennej pracy, spotykałam niejednokrotnie pacjentów z demencją. Zauważyłam, że często mają obniżony nastrój i deficyty w zakresie wykonywania codziennych czynności. Wprowadzenie paneli sensorycznych zarówno w ośrodkach opieki, jak i w szpitalach pomogłoby aktywizować chorych oraz stymulować wyuczone już czynności, jak np. korzystanie z telefonu za pomocą modułu z klawiszami telefonu – wyjaśnia laureatka.

Projekt "Odkryj świat na nowo!" ma za zadanie zapobiegać głębszemu rozwojowi demencji. Jak dodaje pomysłodawczyni, poprzez różnorodne faktury zawarte w modułach sensorycznych pacjenci zmniejszaliby swoje napięcie, stres i uczucie niepokoju. Rozwiązanie zapewniłoby także seniorom ciekawe zajęcie wypełniające czas wolny, dzięki czemu pracownik placówki może wtedy zająć się innymi pacjentami.

W nagrodę Dominika Rachwał otrzyma stypendium w wysokości 6 tys. euro oraz dyplom od Jej Królewskiej Mości Królowej Szwecji Sylwii. Uroczysta ceremonia rozdania nagród odbędzie się w przyszłym roku w Sztokholmie.

Konkurs Queen Silvia Nursing Award ma charakter międzynarodowy i równolegle jego edycje odbywają się w Szwecji, Finlandii, Niemczech, na Litwie, na Uniwersytecie Waszyngtońskim w USA oraz w Brazylii. Nagroda ma na celu uhonorowanie osób, które swoimi pomysłami podnoszą prestiż zawodu pielęgniarki/pielęgniarza oraz stwarzają warunki dla trwałych, pozytywnych zmian w opiece zdrowotnej. Nagroda została ustanowiona w 2013 roku przez organizację Swedish Care International jako urodzinowy prezent dla Jej Królewskiej Mości Królowej Sylwii. Wyniki ogłaszane są co roku 23 grudnia, w dniu urodzin królowej.

źródło: Forum Akademickie; Facebook/QSNA

Recommended
W serii Monografie FNP ukazały się książki dwojga badaczy związanych z UJ

W serii Monografie FNP ukazały się książki dwojga badaczy związanych z UJ

W Szpitalu Uniwersyteckim rozpoczęły się testy nowatorskiego tomografu

W Szpitalu Uniwersyteckim rozpoczęły się testy nowatorskiego tomografu

Naukowiec oraz studenci z UJ stypendystami fundacji Fulbrighta

Naukowiec oraz studenci z UJ stypendystami fundacji Fulbrighta

Projekt z Instytutu Psychologii UJ wyróżniony przez Narodową Agencję Erasmus+

Projekt z Instytutu Psychologii UJ wyróżniony przez Narodową Agencję Erasmus+