News

Nawigacja okruszkowa Nawigacja okruszkowa

Planetoida nazwana nazwiskiem studenta UJ

Międzynarodowa Unia Astronomiczna (International Astronomical Union – IAU) nazwała jedną z planetoid "Michalkusiak" od imienia i nazwiska studenta astronomii na Wydziale Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Michał Kusiak odkrył ponad 150 komet za pomocą sondy SOHO (Solar and Heliospheric Observatory) w ramach międzynarodowyego projektu SOHO Sungrazing Comets. 26 grudnia 2010 roku dokonał odkrycia 1999 i 2000 komety tego programu.

Planetoida nosi numer katalogowy (376574) 2013 PA16. Obiekt został odkryty po raz pierwszy w 2007 roku przez Rafaela Ferrando z obserwatorium Pla D'Arguines w Castellon. Następnie, w 2013 roku planetoida została ponownie odnaleziona przez polskiego astronoma amatora Rafała Reszelewskiego, co pozwoliło dokładnie wyznaczyć jej orbitę.

(376574) 2013 PA16 to planetoida pasa głównego obiegająca Słońce w okresie 3.84 roku. Na podstawie jasności absolutnej jej rozmiary szacowane są na około 1.7 km średnicy.

Międzynarodowa Unia Astronomiczna jest organizacją zrzeszającą 10871 zawodowych astronomów rekomendowanych przez odpowiednie Komitety Narodowe. Koordynuje działalność badawczą w dziedzinie astronomii na świecie. Unia posiada wyłączne prawo do nadawania nazw nowo odkrytym ciałom niebieskim oraz nazywania tworów powierzchniowych na nich występujących. Zajmuje się tym Grupa Robocza ds. Nomenklatury Systemu Planetarnego (Working Group for Planetary System Nomenclature).

Ilustracja orbity planetoidy (376574) 2013 PA16.

Poniżej: (376574) 2013 PA16 w polu widzenia 1.2-metrowego teleskopu na Mt Palomar (projekt NEAT). Obrazy z 22 czerwca 2001 roku. Jest to tzw. precovery